maandag 21 april 2008

statement of the death!




een paar jaar geleden ben ik gevraagd om voor een tentoonstelling in Georgië een kunstwerk te maken. De enige opdracht was dat het zwart wit moest zijn. Het was in de tijd dat Darfour in het nieuws was, met de enorme aantallen doden, hongersnood en oorlogen. Toen kwam de aanslag in de metro in Londen en er was geen ruimte meer voor ander nieuws. Het enige wat ik toen dacht was : waaom zo veel aandacht voor een paar westerse mensen die omkomen en verdwijnen zo veel naamloze doden uit ons blikveld . Ik kon mijn verontwaardiging om zetten in het maken van het kunstwerk op de foto, en heb er een statement of the death van gemaakt ! Het lijkt wel of in de ogen van de wereld zelfs verschil is tussen de doden.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Lijkt wel wat op een grafsteen je kunstwerk.

MariecusBruyn zei

Mensen zitten raar in elkaar, hè, vooral reporters. Nieuws is nieuws, en hoe harder het opgeblazen kan worden, hoe meer aandacht ze krijgen. Maar sommige mensen zien door de farce heen, gelukkig maar. Elk leven dat ophoudt hier te bestaan, verdient evenveel 'aandacht'. Je doek geeft dat heel mooi weer!
(persoonlijke noot: liever zo'n vanuit de ziel gemaakt doek voor mij dan een minuut vermeld in het nieuws!)

Anoniem zei

Natuurlijk mag je mijn log gebruiken..
En het is zo waar wat je zegt.. Dood van een enkeling zeggen meer dan velen tegelijk.
Toch is het een overgang naar iets dat onbekend is.. Velen mensen zeggen dat ze het licht dan tegen komen. Ook dat zie ik terug komen in je werk!