vrijdag 24 april 2009

Popol Vuh


Scheppend vermogen ontstaat wanneer alles zwijgt, in volledige rust, in het duister van de nacht, in het duister van het licht.
Een zin uit de Popol Vuh, een 16de eeuws heilig geschrift van de indianen uit de Maya en Azteken beschaving.
Op het ogenblik heb ik zo'n behoefte aan rust en stilte. Zo kan ik alle kleuren groen die nu in de natuur tevoorschijn komen, heel intens bekijken. Ik zoek alle wolletjes die iets groens hebben bij elkaar en verwerk ze tot doeken die me gelukkig maken.
Af en toe ben ik dus dwalende in het groen!

32 opmerkingen:

adelheid zei

De beste periode om eindeloos groen te bekijken in de natuur... Heel mooi, je groenen met andere stippels, vanuit je rust en stilte, Yvette!

colourfullflowergirl zei

Ik hoop dat je die rust en stilte kunt vinden, lieve Yvette.

Anoniem zei

Groen is de kleur van innerlijke groei Yvette, mooi dus, hoe je bezig bent.

X

Cath*

fontainefleurie zei

wens je vele stappen in het groen...xD

Anne zei

na de uitbundige bloei in alle kleuren is het goed om terug te keren naar het groen van de groei, van het helen, van de liefde voor alles wat leeft.
geniet van alle tinten groen, het zijn er nu zoveel:))

es zei

De Maya's en Azteken stonden dicht bij de natuur met al haar wijsheid en kleurschakeringen.
Mooi om je daarin te koesteren, Yvette.

Martine zei

Dit is een heerlijk lentedekentje Yvette, wat zul je hier zalig op kunnen uitrusten.
Een grasgroen en rustig weekend wens ik je.
XXXm

Corrieneeltje zei

Lieve Yvette,
jazeker heb je me al verteld hoe je m'n reacties en het engelese gedicht waardeerde en ik ben ook blij met jou, om wie je bent en durft te zijn, voor je lieve woorden.
Bij dit logje over groen en rust en stilte, hoorde ik direct mijn dierbare moeder (al heel lang geleden overleden) haar allerliefste liedje voor me zingen toen ik klein was, zo'n prachtige herinnering. Ik schrijf het hier voor je op:

- In't groene dal, in't stille dal,
waar kleine bloempjes groeien.
Daar ruist een blanke waterval
en druppels spatten overal.
Om ieder bloempje te besproeien, ook 't kleinste.
Om ieder bloempje te besproeien, ook 't kleinste.
- En boven op de heuv'len spits,
waar forse bomen groeien.
Daar zweept de stormvlaag fel en bits,
daar treft de rosse bliksemflits.
En splijt bij 't dav'rend onweerloeien, de grootste.
En splijt bij 't dav'rend onweerloeien, de grootste.
- Omhoog, omlaag, op berg en dal
Ben 'k in de hand des Heren.
Toch kies ik, als ik kiezen zal,
Mijn stille plek, mijn waterval.
Toch blijf ik steeds naar mijn begeren, de kleinste.
Toch blijf ik steeds naar mijn begeren, de kleinste.

Als ik nu bij je was zou ik het met mijn totaal ongeschoolde stem voor je zingen.

marjolijn zei

Lieve meis,
Geniet van rust, stilte en het groen om je heen.
Meer hoeft niet, gewoon genieten.
Fijn weekend.

Anoniem zei

Wat een mooi voorjaarsvilt heb je gemaakt, al die tinten groen, een vriendin van mij was daar ook zo dol op, ze kon tijdens een wandeling een hele tijd stilstaan om alles in haar op te nemen.
Fijn weekend gewenst xx Haba

Anoniem zei

Scheppend vermogen ontstaat wanneer alles zwijgt



ssssssttttttttttt


en nu maar wachten

uvi

klaproos zei

geniet jij maar lekker in het groen van de stilte yvette,

voor je het weet zing je het hoogste lied,
let maar op.

Morgaine zei

Dwalende? Of genezende ;-) :O

XXX

Anoniem zei

Mocht je ooit bij mij in de buurt zijn, dan gaan we op mijn terrasje thee drinken, afgesproken. Nu heb ik een aardige lap tuin, maar het gazon is een weilandje geworden met een hoop mos en de randen heb ik een tikkie laten verwilderen (maagdenpalm en klimop op de bodem ) want dat is allemaal niet bij te houden. Nu zijn mijn egeltjes en mijn katten er dankbaar voor, ze struinen lekker rond in de bossages.
Fijne zondag gewenst XX Haba

Catharina Maria zei

Lief dat je even langs kwam Yvette
Ja en die roze bril , ja die zou ik ook wel willen want er zit toch iedere keer weer een beetje terug val in .

liefs van Rini
Blijf zo'n pijn in mijn hoofd hebben van de val in januari .

wim zei

Hebben de Maya's en de Azteken dezelfde "bijbel" ? ;-)

Han zei

Rust geneest, en laat je over de dingen nadenken. Doe ik veel te weinig maar ach ik ben ..... ;)

assyma zei

eindelijk heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een bezoekje gebracht aan je log. En wat ben ik daar blij om,
want ik loop hier gewoon een sprookjeswereld binnen.

Ik ben nog niet verder gekomen dan je groene viltfantasie...
maar ik zal het rustig aan doen, want ik denk niet dat het je log eer aan doet als ik er even snel door heen wandel.

groeten van assyma
ik ben zwaar onder de indruk

MariecusBruyn zei

Dwalend in het groen, met kleurrijke pop-ups op dunne steeltjes die je, door hun contrast, laten voelen hoe heerlijk je groene wolk wel niet is.
Zweef lekker door, lieve Yvette, en vul je hart met de groene energie.

beuzeblaadje zei

De natuur laat oneindig veel kleuren groen zien momenteel en ik kan me voorstellen dat je daar rust en stilte kunt vinden.

Je hebt er een prachtig viltwerk van gemaakt Yvette!

Groetjessss,
beuzeblaadje
OT: Afgelopen vrijdag hebben we de pup opgehaald morgen staat hij op mijn log!

gerdaYD zei

Loskomen

Terwijl ik hier zo sta
tussen alle sprietjes
zie ik echt niet waar ik ga.

Gefocust als ik ben
op ‘t leven daartussen
‘n snel happie, as ‘t ken.

Want ‘n beetje oudbruin
grijs, zwart of roze exemplaar
is goed, vers èn uit eigen tuin.

Verzadigd en totaal tevreden
omhoogstijgend laat ik de rest leven
en kijk nog even naar beneden:

'Het groen wordt groener als de vogel vliegt!'
© Everdina Eilander

Méér moet ik jou niet zeggen hé mijn lieve Yvette?
Geniet van de stilte, geniet van het groen, geniet van het vliegen...
En OT: JIJ mag àl mijn paardenfoto's pikken voor je verzameling!

Anoniem zei

Wat een prachtige doek..Als ik door mijn raam mijn achtertuin inkijk is het ook zo prachtig groen, en ik reed vanochtend door een beukenlaantje, de takken waren zwaar van de regen, ik moest bukken, maar mooi..!
Ik wens je de rust die je nodig hebt Yvette.

groetjes
Maryan

MiM zei

how lovely to wander in the green, lovely words and yummy felt :)

Corrieneeltje zei

Soms noemen mensen bepaalde gebeurtenissen toeval; zo kun je het plaatsen van het liedje teoval noemen terwijl jij het al zo lang zocht, maar ik denk dit: "Toeval is een wondertje dat God anoniem probeert te verrichten" lief hè!

theda zei

Wat leuk, dat liedje, in
't groene dal zong mijn vader altijd, maar alleen het eerste couplet, hij kende de tekst vast verder niet anders had hij het wel gezongen.
Grappig zoals de lijntjes tussen allerlei blogs lopen.
Ik hoop Yvette, dat je op de goede plek je rust zult vinden.
Groeten Theda

wim zei

Het scheppingsverhaal van de Maya's.

Marlou zei

Lieve Yvette,


hier heb ik een gedicht voor je van Judith Herzberg:


Mijn vader had een lang uur zitten zwijgen bij mijn bed.
Toen hij zijn hoed had opgezet
zei ik, nou, dit gesprek
is makkelijk te resumeren.
Nee, zei hij, nee toch niet,
je moet het maar eens proberen.


Stilte, verder niets....
Marlou

curieuzeneuzemosterdpot zei

verdwalen in het groen ..

dat moet heerlijk zijn, yvette!

Leidse Glibber zei

Zo nu en dan is een beetje rust wel lekker en inderdaad al het groen is op het moment gewldig mooi en fris.
Off topic, bedankt voor het compliment hahahah

gerdaYD zei

Voor jou:

GROEN
Weiden blijven groen
ook al gelen de bomen.
Immer jong grasland.
© van rompuy

kruidje zei

Groen is genezend.. ga heerlijk in die kleuren mee die je willen aanraken!

Anoniem zei

Zeer zeer aansprekelijk zeg!!!
groetjes Novelle