dinsdag 29 april 2008

inzicht ontstaat alleen als de kern van ik-besef oplost


Weer een uitspraak van Krishnamurti.
Gisteren was mijn vriendin yvonne hier . Maandag is onze dag om samen te werken, omdat we allebei niet niets kunnen doen en elkaar toch graag zien, vinden we dat heerlijk. Zomers werken we wat in haar inmens grote kruidentuin. Yvonne is een echt kruidenvrouwtje en gebruikt de kruiden die ze op haar tuin verzameld heeft voor van alles (hoestdrank, zalf, tinctuur, ze stelt allerlei theetjes samen voor allerlei klachten enzv enzv). In de winter werken we meestal op het atelier. Al werkend komen we tot heel diepe gesprekken en gisteren kwamen we over vergeving te praten. Een mens kan niet verder ontwikkelen in het leven als er heftige boosheid en wraak woekeren. Ik moest aan de uitspraak van Krishnamurti denken.
Ik hoop dat jullie even kijken naar de commentaren op mijn vorige post, de wijsheid die je daar tegenkomt!

10 opmerkingen:

MariecusBruyn zei

Dat is een mooi inzicht! Vergeving is zo iets moois, vooral voor degene die vergeeft. Het vasthouden van oud zeer is enkel maar een last op je weg die je meezeult en je energie vreet. Het begint allemaal bij het willen vergeven. Vaak kom ik dan tot het besef dat er helemaal niks te vergeven valt, omdat gebeurde dingen in het verleden liggen en enkel maar nuttige lessen kunnen zijn als je ze niet naar je eigen persoontje betrekt. Ik hoop dat ik het verstaanbaar heb uitgedrukt...

Anoniem zei

Twee wijze vrouwtjes samen........ al werkende tot diepe inzichten komen.
Een mooie manier om de week te beginnen........

Anoniem zei

Heerlijk om zo iemand naast je te hebben! Daar komt vast veel moois van. Dit log was er al een mooi voorbeeld van met veel inspirerende woorden voor anderen :-)

Groetjes,
Lillylauma

Anoniem zei

Hoi Yvette, het loeriekefoep is bijna niet uit te leggen, maar ik heb er ooit een logje over geschreven.
Dit is de link: http://medemens.vrouwke.nl/?m=200604

Misschien heb je er wat aan? Al is het niet helemaal goed te verwoorden, het is en blijft een gevoel dat nauwelijks in woorden te vatten is.

Anoniem zei

Natuurlijk mag je me linken Yvette, zelf zal ik je ook binnenkort op mijn startpagina erbij zetten.

Nogmaals groeten.

Anoniem zei

dag yvette,
wat leuk om een vriendinneke als kruidenvrouwtje te hebben:-)
wij hebben kruidje:-)

handig alle tips via weblog hé,
we maken elkaar wijze mensen :-)

groetjes
klaproos

Unknown zei

Je hebt een moie site..
Ik wilde je bedanken voor je bezoekje aan mijn site :-)
Het inzicht is zeker mooi.
Zo lang je leert, leef je..

Anoniem zei

Geweldig om zo iemand te hebben, gezegend ben ik, die zeker 3 van dit soort mensen aan haar zijde mag weten en kennen, 2 vriendinnen op deze wijzen, en 1 Heer ;-) Mijn heer :D ;-)

Wie weet kijk je weleens Oprah, geen idee of dit boek hier te krijgen is, of jouw amerikaans een beetje te doen is... Anders A New Earth, een boek van ene Eckhart... een must waar ik ook in wil duiken nog, lessen te downen bij Oprah site...

XXX

Anoniem zei

Wat lijkt me die inspiratie overdracht heerlijk.. Samen bezig zijn en dan ook nog geinspireerd worden door de natuur.. prachtig.

Anoniem zei

Ja een diepe doordenker een hersenkraker.
En wat doe ik eigenlijk moeilijk.
Het is een kwestie van overgave.

Ontwikkelen van heftige boosheid en het woekeren van wraak
hebben naar mijn idee met het verleden te maken.
Het onthechten heeft daar mee te maken.
Wat maakt het dat je nog steeds in die heftige boosheid
en die wraak laat woekeren.
Doet je ik-besef dat, het opkomen voor jezelf?
Of is dat een misplaatst opkomen voor jezelf?
Alleen jij zelf weet daar het antwoord op volgens mij.
Durf je zo ver in jezelf te gaan en er eerlijk naar te kijken.
Ik denk dat het daar mee te maken heeft
en dan kom je bij de kern en kan het ik-besef oplossen.
Zo kun je je pas verbinden met al wat om je heen is.
Het Al.... God dat wat voor jou goed voelt, of past bij jou.
En dan is er geen boosheid en geen wraak
dan is er alleen maar onvoorwaardelijke liefde zoals
die in zijn puurheid al aanwezig is en ook altijd zal zijn.
Als we de kern van het ik-besef oplossen
komt het Godsbewustzijn vrij.


Fijn om hier op te kunnen reageren,
lieve hartsvriendin,
hartwarme groetjes,
Patsy.


--------------------------------------------------------------------------------