maandag 30 juni 2008

meedogenloos

wanneer heb je werkelijk mededogen, zelfs met iemand die jou pijn doet? Ik probeer altijd de pijn te zien die achter iemands gedrag zit.Pas als je dat kan zien en begrijpen en je liefde niet meer afhankelijk is van het feit of iemand aardig tegen je doet,weet je dat je mededogen betrouwbaar en echt is. Doordat je je dan opgelucht voelt,en acceptatie uitstraalt kan je het lijden van de ander beetje bij beetje verlichten.


IK heb heb nieuwe computer waardoor ik niet op alle blogs kan komen, iets met beveiligings codes of zo.Alle hoop is gevestigd op hulp....tot snel

15 opmerkingen:

Anoniem zei

Raak! Een schot in de roos deze tekst, Yvette! Beter kan het niet verwoord worden...
Probeer je er een mooie week van te maken?
PS: ik ben niet weg hoor, was een leuk misverstand *wink, big smile*

Anoniem zei

Het gaat zelfs verder. Als je bewust bent dat die ander een deel van jou is, dan weet je ook wat jij van deze persoon kan en mag leren. De moeilijkste lessen liggen er als iemand jou pijn doet.
Openstaan zorgt dat het opgeruimd kan worden

MariecusBruyn zei

Wat een waarheid als een koe...
Oordelen en veroordelen liggen wel heel vaak op de loer en kunnen als een pijl uit een boog door je hart schieten, zo snel, zo ongenaakbaar. Maar mededogen is heel wat anders. Die is als een bloem in je hart aanwezig en ontkiemd alleen als de juiste voeding ervoor aanwezig is.
Volgens mij is er bij jou heel veel voeding aanwezig voor het bloempje mededogen in je hart!
Wat ben jij een mooi mens.

Anoniem zei

Een ieder zal gerust een ander nog weleens pijn doen, al is het onbewust, dat soms het nare van woorden die je uit schijnt te moeten spreken dan... Hoe lief ook bedoeld, maar ik zie dat als een teken...

Ik zeg iets, het raakt de ander, of mij... en dan is het tijd om ermee aan de slag te gaan, en mag je weer een stuk verwerken, mits beiden ervoor open staan...

:-)))))

Sagrada komt eraan, straks ergens ;-)

XXX

Anoniem zei

in alles wat je overkomt zit een reden,
en die reden zoeken is al een heel werk,

als een ander je bewust krenkt, is het niet eenvoudig om mededogen te hebben.

liefs
klaproos

http://uvi.skynetblogs.be/ zei

.
Ondertussen, Molly,
blijf ik nog altijd een gewoon mens ...
hier op aarde.

Een mens van goede wil.
En daar hoort mededogen bij.
Toch ... zijn er grenzen.

Ik zal wel 'geborneerd' zijn.

Wens je een mooie week met zonnige gedachten.
Die schijnen over de grenzen heen .

.

Anoniem zei

Ik vind de gedachte heel mooi Yvette en kan er ook helemaal naar leven (in theorie). In de praktijk blijf ik ondertussen een mens die het daar niet altijd gemakkelijk mee heeft.

Anne zei

we leren op ons levenspad steeds meer,hè, zelf ons hart te openen voor hen, die ons beschadigen.
zij maken ons tenslotte mede, wie we nu zijn:)

Anoniem zei

Wat KlapperRoos zegt is wel een voorwaarde, hahaha, als het bewust wordt gedaan... tsjah, dan ligt het een stuk moeilijker natuurlijk om ermee aan de slag te gaan, dan kan het wit en grijs soms weleens doorslaan naar zwart, IN gedachte dan, maar dat is al gevaarlijk, kortom...

Wat anderen ook al zeggen, we blijven mens!

XXX

Hopelijk kun je alle logs weer op ondertussen.

Anoniem zei

Mooi geschreven. Kan je alweer naar hartelust loghoppen?

Anoniem zei

Als iemand je pijn doet, willens en wetens of onbewust is dat meestal om dat diegene zichzelf pijn wil doen. Hij uit het tegen jou of een ander, maar in weze zijn zij het die verwoorden wat hun ziel laat zien.. Ze zijn verdwaald ..
Ons mededogen mogen zij verdienen..

Anoniem zei

Wat heb je toch een fijn log met mensen die "rake" reacties geven!

Ik wou reageren op jouw log maar ben nu helemaal "in de ban" van de reactie van Marion: "Als iemand je pijn doet, extra of onbewust,is dat meestal om dat die gene zich zelf pijn wil doen". Zou dat waar zijn?

Ik kan me ook vinden in de reactie van Klaproos: "als een ander je bewust krenkt, is het niet eenvoudig om mededogen te hebben".

De volgende keer zal ik proberen mijn reactie meer op jouw log te richten Yvette, sorry!!

Fijne avond,
beuzeblaadje

Anoniem zei

Neem je tijd, lieve Yvette... dat is het enige wat je op dit moment doen kan... courage meid!

Anoniem zei

moeilijk om hier in een paar regels mijn mening over te geven.

de titel van je log is 'meedogenloos', terwijl je het eigenlijk over meedogen hebt? ;-))

meedogen of mee'lijden' is nergens voor nodig.
mee'leven' is de boodschap.
(om het kort te houden) :-))

Anoniem zei

Mededogen kan soms erg moeilijk zijn, wanneer mensen je iets (gedrag) laten zien waar je het zelf moeilijk mee hebt. Ik vind het nog een hele kunst en kan het alleen als ik zelf stevig in mijn schoenen sta.
Ik heb groot respect voor mensen die onvoorwaardelijk mededogen tonen.